“Reissun mielenkiintoisin haaste ei ole soutaminen vaan miten itsensä kanssa pärjää pienessä tilassa, pitkän aikaa. Ihmiskeho on fiksu ja yrittää vängätä vastaan näissä hommissa, mutta ei sitä kannata kuunnella”, Jari Saario selittää naurahtaen joulukuussa käynnistyvän souturetken tulevia koettelemuksia.

Kovakuntoinen pelastussukeltaja ja palomies ei tunnu olevan huolissaan kahden valtavan souturupeaman fyysisestä haasteesta. Moninkertainen sisäsoudun Suomen mestari ja ennätysmies on aiemmin soutanut mennen tullen Tallinnaan ja reilut 1200 kilometriä Kööpenhaminasta Helsinkiin. Nyt edessä on yli 10 kertaa pidempi matka.

Ainutlaatuinen ennätysyritys nostaa koko lajin uudelle tasolle

 

Saarion matka alkaa joulukuussa Portugalista, josta soutuaikaa Miamiin on enimmillään 111 päivää, jotta perillä syntyisi uusi maailmanennätys. Paluumatkalle Saario lähtee New Yorkista touko-kesäkuun vaihteessa. Pohjoinen 6000 kilometrin osuus Lontooseen on soudettu 97 päivässä, tehtävässä on onnistunut aiemmin vain yksi ihminen.

Todellisuudessa 14000 kilometrin matka vaatii paljon enemmän soutamista. Vene ajelehtii nukkuessa ja vaikka 275 kiloinen vene kulkee miesvoimin kevyeen sivuvastaiseenkin, riippuu todellinen soutumatka tuulista ja virtauksista.

Soudun mennessä suunnitellusti, painetaan Saarion nimi Guinnessin ennätysten kirjaan atlantin ylitysten lisäksi ensimmäisenä edestakaisena mannerten välisenä yksinsoutajana.

Jotta meno-paluun sääntö täyttyy, ei Saario saa soutujen välissä vierailla kotona. “Edestakaista soutua ei ole kukaan edes yrittänyt ja juuri se tekee tästä haasteesta aivan uudenlaisen. Joudun odottelemaan Amerikan mantereella kuukauden päivät sopivaa keliä, aika kuluu hoitaen ystävien koiria ja hevosia. Saan leikkiä cowboyta”, Saario naurahtaa.

Vaihtelevat olosuhteet korostuvat paluumatkan kylmissä vesissä

 

Säät vaihtelevat soutujen aikana Karibian trooppisesta kuumuudesta pohjoisen hyytäviin vesiin ja mahdollisiin myrskyihin. Pohjoinen reitti soudetaan kuivapuvussa, alla merinovillaisia kerrastoja, eteläisellä reitillä kevyet urheiluvaatteet vähentävät hiertymiä ja suojaavat auringolta.

Saario on poikkeuksellinen pohjoisen asukki, sillä hänen fysiikkansa sopii erityisesti kuumiin olosuhteisiin. Trooppinen kuumuus on menomatkalle tervetullutta vaihtelua kotivesillä soutamiseen.

“Nautin kovasta helteestä ja kroppakin toimii silloin kun oikeen paahtaa. Vuosien varrella monet ovat ihmetelleet kun olen Las Vegasin autiomaassa tai Turkin reissulla tehnyt kovia juoksulenkkejä auringosta nautiskellen, muiden paetessa 40+ hellelukemia varjoon tai sisätiloihin”, Saario kertoo.

Yksinkertainen ja toimiva varustus ratkaisee äärioloissa

 

Saarion veneen hytti on kooltaan noin kolme neliötä, lisäksi tilaa on jonkin verran erilaisissa säilytyslaatikoissa. Ruokaa menomatkalle tulee noin 200 kiloa ja muille varusteille painoa saisi kertyä 100 kilon verran.

Vaatteissa on huomioitava helppous ja oikeat materiaalit. Merinovillaiset alusvaatteet ovat huoltovapaita ja sopivat kylmään sekä kuumaan keliin. Hengittävät urheiluvaatteet suojaavat ympäröiviltä elementeiltä.

“Mukaan tulee kolme vaatekertaa, joita kierrätetään ja pestään sopivassa rytmissä. Kalsareita ja sukkia voi ottaa muutaman ylimääräisen, jos vaikka osuu joku juhlapäivä kohdalle”, Saario selittää.

Saarion soutuhaasteen faktat

  • menomatka Portugalin rannikolta Miamiin on noin 8000 kilometriä, nykyinen ennätys 111 päivää, soudetaan joulu-maaliskuussa
  • paluumatka New Yorkista Lontooseen on noin 6000 kilometriä, nykyinen ennätys 97 päivää, soudetaan kesä-syyskuussa
  • vene Rannoch R10 on suunniteltu valtamerikäyttöön, 6 metriä pitkä ja 1,6 metriä leveä vene painaa 275 kiloa, hintaa veneellä on 86000 euroa
  • Saarion pisin aiempi soutu 1275 kilometriä Kööpenhaminasta Helsinkiin
  • suunniteltu päivärytmi: 14 tuntia soutua, 6 tuntia lepoa, 4 tuntia huoltoa

Nisa on mukana tukemassa ennätysyritystä, Saario käyttää matkallaan Craftin urheiluvaatteita

“Kun lähdetään tällaiseen hankkeeseen, ei sitä jossain kohtaa tehdä enää vain itselleen. Parasta koko hommassa on ihmisten ja kumppanien tuki. Mukana on sen tason satelliittipuhelin, että saan viikoittain viestiä kotiin ja medioihin, etenemistä voi seurata myös karttapalveluissa sopivalla syklillä”, Saario summaa.

Seuraa Jari Saarisen matkaa:
Instagram @jari_saario
Tik Tok @atlantic.row.tour
Ilta-Sanomat raportoi Saarion matkasta
Kotisivut: Soutaja.com

Lue myös: Avomerisoudun maailmanennätyksiä tavoitellaan Craftin varusteissa

*Kuva: Laura Puurila